Employer branding

Het juiste talent aantrekken en ervoor zorgen dat dit talent een sterk engagement vertoont ten aanzien van de organisatie is nu één van de belangrijkste doelstellingen van elke zaakvoerder geworden.

In deze opleiding gaat u op zoek naar de unieke én authentieke troeven van uw bedrijf om die te kunnen vertalen in een manier om nieuwe mensen te rekruteren en om een retentiebeleid voor de huidige medewerkers op te zetten. Hier zult u ontdekken dat u aan employer branding kunt doen zonder een groot marketingbudget.

Inhoud

We starten met de vraag: Naar wie richten we ons? Welke profielen wilt u behouden en/of aantrekken? Welke expertise en ervaring wilt u in huis houden of aantrekken? Daarvoor gaan we een specifieke methodiek aanleren om dat heel concreet te maken.

Daarna gaan we analyseren welke engagement elementen in uw organisatie aanwezig zijn. Op basis van een 7 stappenmodel gaan we ‘auditeren’ wat u juist kenmerkt en authentiek maakt. Hieruit volgt een SWOT. Daaruit kunnen we destilleren wat uw huidig werkgeversimago zou kunnen zijn en wat u uniek maakt. Maar misschien volgt daar ook een actieplan uit met prioriteiten welke dienen aangepakt te worden om een aantrekkelijke werkgever te worden.

Op basis van de resultaten uit voorgaande audit, wordt nagedacht over de communicatie strategieën naar de eigen medewerkers. Welke gerichte interne communicatie- en managementstrategieën kunnen we nemen om het employer brand intern te managen?

Daarna komt het gebied externe branding aan bod. Dit gaat over het extern promoten van het employer brand om geschikte sollicitanten aan te trekken. Het gaat over het vormgeven van acties rond het extern communiceren van het employer brand.

Uiteindelijk wordt ook een tool aangebracht om de implementatie van de employer branding strategie stapsgewijs te kunnen opvolgen, te evalueren om zo eventueel bij te sturen.

Doelgroep

Deze opleiding is toegankelijk voor zaakvoerders en HR managers. Ook voor wie zijn of haar kennis wil opfrissen omtrent retentie van personeel zal hier zijn gading vinden. De opleiding Employer Branding is heel praktisch gericht. Je mag er zeker van zijn dat je het in uw organisatie zal kunnen toepassen.

Onderwerpen

Volgende topics komen aan bod:

  • De context van employer branding en nieuwe uitdagingen
  • Employer branding: wat en waarom?
  • Doelgroep-inzichten, praktische cases, ervaringen
  • Hoe zorgt u ervoor dat uw bedrijf zich onderscheidt van de andere?
  • Internal branding = employer branding
  • De verwachtingen van de medewerkers linken aan de verwachtingen van de organisatie
  • Hoe u ‘brand ambassadorship’ teweeg kan brengen bij medewerkers
  • Het succes van internal branding: medewerkers als mede-merkers!
  • Social media: bouwstenen voor een sterk employer brand
  • Hoe een optimale employer branding communicatiemix eruit ziet

Praktisch

Een volledige opleiding duurt 6 halve dagen en bevat, naast ook een naslagwerk omtrent Employer Branding ook een deelnamecertificaat. De opleiding, die zowel individueel als in groep wordt gegeven, kan zowel ‘inhouse’ als extern plaatsvinden.

Een voorsmaak in de opleiding employer branding is mogelijk. Afhankelijk van de vraag van de klant kan de duurtijd van deze introductiesessie variëren van 1 tot 4 uur.

Interesse ? Klik hier voor meer informatie.

Trainer: Eric Debacker

Zijn studies waren hoofdzakelijk economisch gericht met een diploma van Licentie in Handels- & Financiële wetenschappen, aangevuld met een MBA van de UCL, beiden met een specialiteit marketing.

In eerste instantie heeft hij succesvol functies bekleed in marketingfuncties bij gerenomeerde organisaties zoals Colruyt, Solvay, Confederatie Bouw. In een later stadium is zijn bedrevenheid geëvolueerd naar meer algemeen management gerichte functies waarbij de interesse in de mens meer en meer naar voren kwam.

Zijn geloof in employer branding was de motor voor de opstart van edeps in 2010. De marketing interesse, de diverse bijscholingen en vele ervaringen met motivatie en engagement van medewerkers hebben ervoor gezorgd dat hij zeer praktisch en interactief de opleiding employer branding animeert.

Kmo Portefeuille