Het belang van de fit tussen werknemer en werk

Een werkvloer vol met tevreden werknemers die zich helemaal op hun plek voelen binnen hun werk: het is de droom voor iedere ondernemer. Deze tevredenheid zorgt namelijk voor extra motivatie en verhoogt bovendien het engagement die een werknemer met een bedrijf heeft.

25/1/2019

Toch kan het lastig zijn om dit scenario werkelijkheid te laten worden. De meeste personen halen pas het beste uit zichzelf wanneer hun werk goed aansluit op hun wensen, identiteit en ambities. Daarom is het zo belangrijk om de zogenaamde "fit" te vinden tussen werknemers en hun werk. De vraag is alleen: hoe doe je dat?

Factoren die werknemers motiveren

Het is duidelijk belangrijk dat werknemers het gevoel hebben dat ze helemaal op hun plek zitten binnen een bedrijf. Maar hoe zorg je ervoor dat deze connectie daadwerkelijk ontstaat? Over het algemeen zijn er drie essentiële factoren die de motivatie en engagement van je personeel stimuleren: identiteit, status en invloed. Wanneer deze drie factoren allemaal op hun plek vallen, is de kans groot dat werknemers zich tevreden voelen over hun functie en zich graag willen inzetten voor de zaak.

Tekengebied 7 kopie 16

Het belang van identiteit

Personeel voelt zich gemotiveerd wanneer hun eigen identiteit overeenkomt met de taken die ze uitvoeren op hun werk. Oftewel: hun werk moet een afspiegeling zijn van de manier waarop werknemers in hun dagelijks leven functioneren. Zijn ze innovatief, sturen ze graag mensen aan en trekken ze het liefste hun eigen plan? Dan voelen ze zich het beste op hun plek in een leidinggevende positie. Zijn het gestructureerde mensen met een oog voor detail? Dan is een administratieve functie misschien wel de juiste keuze. Wie zich graag op de achtergrond houdt is de geschikte kandidaat voor een ondersteunende functie, terwijl de natuurlijke leiders liever het voortouw nemen binnen hun professionele leven.

Werk met status

42852

Vrijwel ieder mens vindt het motiverend om zich belangrijk te voelen op de werkvloer. Het is dus niet gek dat status een belangrijke factor is die het engagement van een werknemer bepaalt. Status kan voor iedere persoon iets anders betekenen. De een vindt het misschien belangrijk om werk uit te voeren met toegevoegde waarde voor de maatschappij. De ander hecht mogelijk meer waarde aan inkomen en aanzien. Hierdoor maakt hiërarchie in principe niet veel uit wanneer je werknemers wilt motiveren. Niet iedereen heeft een leidinggevende functie nodig om de juiste status te bereiken. Het is daarom de moeite waard om naar werknemers te luisteren: wat hebben zij nodig om trots te kunnen zijn op hun baan?

Invloed uitoefenen op de werkvloer

Tekengebied 7 kopie 17

Status en invloed lijken vrijwel hetzelfde te zijn, maar dat is niet altijd zo. Uiteraard heeft een werknemer met een managementfunctie meer directe invloed dan uitvoerende werknemers. Dat kan motiverend werken, vooral bij personen die graag de kar trekken. Maar ook binnen andere functies is er voldoende ruimte om werknemers invloed te geven. Zo voelen ze zich gehoord wanneer ze met nieuwe ideeën kunnen komen voor het bedrijf. Bovendien vinden alle medewerkers het belangrijk wanneer ze hun mening kunnen laten horen. Dit zorgt uiteindelijk weer voor meer engagement op de werkvloer, want werknemers die voelen dat ze serieus worden genomen, voelen zich automatisch meer betrokken bij het reilen en zeilen van een bedrijf.

Met de juiste fit valt alles op zijn plaats

195548 OY9 OIN 908

Er zijn duidelijk genoeg zaken die op hun plek moeten vallen wanneer werknemers de juiste fit willen voelen met hun werk. Wanneer al deze factoren perfect zijn afgestemd op de personen binnen een bedrijf, is de kans aanzienlijk groter dat zij iedere dag gemotiveerd aan de slag gaan. Sterker nog: ze zullen zich zelfs bekommeren om het verdere succes van het bedrijf waar zij voor werken. Meer inzet, innovatieve ideeën en een gevoel van saamhorigheid zijn uiteindelijk allemaal het resultaat zodra de juiste fit gevonden is. Daarom is het zo ontzettend belangrijk om iedere functie binnen een bedrijf af te stemmen op de persoon die hem uitvoert. Dat zorgt voor een betere werksfeer en nog betere resultaten.

Bron: Employee Engagement in theory and practice, Catherine Truss, Rick Delbridge, Kerstin Alfes, Amanda Shantz, Emma Soane

Ken je iemand die vast geïnteresseerd is in dit artikel? Stuur het gerust door of deel het in jouw netwerk:
Deel op Facebook Deel op LinkedIn Deel op Twitter